Sâmbătă, 29 iunie 2024, începând cu ora 11:00, în incinta parohiei Greco-Catolice, Timișoara VI, zona Lipovei, a avut loc a doua întâlnire dedicată formării voluntarilor din cadrul Eparhiei de Lugoj. Întâlnirea a fost organizată de către pr. Mihai Blăjuț, responsabil cu tinerii al Eparhiei. Prima întâlnire de acest fel a avut loc pe 18 mai la reşedinţa Episcopiei Greco-Catolice de Lugoj.

Evenimentul a început cu Sf. Liturghie, închinată Sfinților apostoli Petru și Pavel, celebrată de către pr. Protopop Răzvan Oprișa, împreună cu pr. Mihai Blăjuț și animată de către credincioșii parohiei alături de tinerii prezenți.

După un scurt moment de socializare și o mică agapă, ziua a continuat cu programul de formare ținut de dna Adela Oprișa, profesor, specialist comunicare și psihoterapeut.

Programul a fost un training dinamic orientat pe dezvoltarea personală a voluntarului ca om și persoană ce urmează să fie un punct de reper, ajutor și formator, la rândul lui, în mijlocul comunității în care va fi chemat. Un „Supererou” cum i-a numit dna Adela, ținând cont că voluntarul este chemat să își ofere, în mod gratuit, disponibilitatea, timpul și priceperea acolo unde nevoia i-o cere. A fost un training dinamic care prin jocurile de rol și situațiile imprevizibile puse în scenă a scos la suprafață elemente utile în ceea ce privește rolul voluntarului, adaptarea la neprevăzut, comunicare eficientă și ascultare activă, diferențierea dintre mesajul real și cel „vizual”, etc, elemente ce au constituit, practic, pilonii de bază ai acestui program de formare.

„Ce mi-am dorit și cum văd aceste întâlniri de pregătire a voluntarilor și/sau animatorilor, nu ca niște întâlniri pentru a forma un grup de oameni pe care să îi folosesc ulterior la activitatea X sau Y, ci mai degrabă, o formare continuă, a la longue, prin care să oferim participanților programe de dezvoltare personală astfel încât, acești oameni să fie ei, la rândul lor, elemente de schimbare și creștere, cu impact în această direcție, în comunitățile unde merg și în grupurile de care se ocupă.

Pentru că nu este un program scolastic de acumulare de informație (astăzi atât de ușor accesibilă) ci mai degrabă un program tip brainstorming prin care să ne ancorăm, pe cât se poate, în realitate, am urmărit să stimulăm viteza de reacție, gândirea creativă, găsirea de soluții și time management, în situații neprevăzute, cu o foarte mare atenție la nevoia reală a persoanelor cu care lucrăm. Acesta este și motivul pentru care ultimul punct al sesiunii de azi a fost obținerea unui feedback care să constituie, de fapt, materialul de lucru pentru sesiunea următoare. După cum le spuneam și participanților, nu am cerut un feedback „pozitiv” și/sau „negativ” pentru că nu consider că o astfel de orientare ne-ar putea oferi substratul suficient de fertil pentru următorul program. Ceea ce am urmărit a fost „pulsul” concret al nevoilor celor care până la urmă „sunt și vor fi pe teren”, nu? Și mă bucur că, în mare parte, am reușit.” (Adela Oprișa)

Sursa: parohia Timişoara 6